Yoghurt: bos door de bomen zien..

Bijgewerkt: jan 18

Zie jij het bos nog door de bomen met alle verschillende yoghurtsoorten die er op de markt verschijnen? Hoe meer keuze, hoe moeilijker het wordt. Want wat kies je nu het best? Hier alvast een overzicht.


Magere yoghurt

In de jaren ’80 dacht men dat vetten in onze voeding verantwoordelijk waren voor gewichtstoename. Dit was het begin van de komst van de typische light producten. Vetten werden massaal gebannen, maar naast een structurele functie hebben vetten nog een andere rol: ze geven ook smaak en volheid aan een product, ze vullen ons langer en beter. Om het smaakverlies te compenseren wordt er aan magere light yoghurt suiker, zoetstof en smaakjes toegevoegd. Zo’n product staat natuurlijk ver van de natuurlijke variant.


Volle natuur yoghurt

Dit is de meest natuurlijke soort. Je kiest dan ook best voor deze echte natuurversie, zonder toegevoegde suikers of smaken. En een misvatting: een volle yoghurt bevat niet massaal meer vetten dan de magere variant.


Eiwitrijke SKYR

Skyr is een yoghurt, maar is gemaakt zoals een verse kaas. Het is van oorsprong een Ijslands product, en eerder een soort magere kwark. Hij bevat een hoog eiwitgehalte. Eiwitten verzadigen ons meer: de vertering van eiwitten duurt langer en eiwitten onderdrukken ons hongergevoel. Let wel op: té veel eiwitten eten versnelt onze verouderingsprocessen, en dat wil je uiteraard niet. Bekijk daarom je totale eiwitinname per dag. Kies uiteraard ook hier voor de ongesuikerde natuurversie. Heb jij baat bij een vullend ontbijt en heb je de rest van de dag al voldoende gezonde vetten binnen, is deze yoghurt iets voor jou.


Griekse yoghurt

Een Griekse yoghurt bevat meer vetten dan een volle natuur yoghurt. Hij past dan ook perfect in een ketogeen dieet. Vetten vullen ons meer en geven een verzadigd gevoel. De verzadigde vetten in yoghurt zouden – in tegenstelling tot sommige andere verzadigde vetten – geen negatieve effecten hebben op onze gezondheid. Een Griekse yoghurt heeft een volle smaak. Als je hiervan houdt en je zoekt een vullend product is dit iets voor jou. Uiteraard kies je ook hier voor de ongesuikerde versie.


Bio Active

Yoghurt is enorm positief voor onze darmflora. Een goede darmflora is bijzonder belangrijk voor onze immuniteit en zelfs ons mentaal welzijn. Deze yoghurtsoort is in vergelijking met andere soorten extra verrijkt met bijkomende fermenten. Zeker na een antibioticakuur kan deze yoghurt nuttig zijn.


Conclusie

Als je ‘gewoon’ gevarieerd wenst te eten, kan je gerust afwisselen tussen de verschillende soorten en aanvoelen waar jouw voorkeur naar uitgaat. De eiwitrijke SKYR soort heeft een vastere textuur waar je moet van houden, de Griekse yoghurt heeft dan weer een vollere smaak. Maar kies zeker altijd voor de natuur versie, zonder fruit of smaakjes en voeg zelf vers fruit toe als je dat lekker vindt. Zelf ga ik voor een variatie van de ‘gewone’ volle natuuryoghurt.


318 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven